Om Børnehuset Bellis

Børnehuset Bellis er en selvejende institution, under paraply organisationen FOBU (se mere: www.fobu.dk).

Vi har til huse på adressen Tagensvej 188, bagved den Dansk Franske Skole. Nemmeste adgang er hvis man følger cykel/gangstien, der går mellem Tagensvej og Bispebjergbakke. Vi bor til leje hos Bispebjerg Kulturcenter, som er med til at vedligeholde bygningen og ude arealerne.

Selve huset er opbygget således at vi har 3 grupperum med hver deres badeværelse, et kontor, en lang fordelingsgang hvor der også er et køkken, samt et voksne toilet. Derudover har vi fuld kælder med alverdens gode ting og sager vi jævnligt kigger på, tager op og bruger samt rydder op i. I vores kælder har vi indrettet et krea-sted og vi har et stort "tumble rum" som vi benytter os af ved lejlighed. Vi har f.eks. brugt rummet til at lave teater forestilling eller biograf i.

Vi syntes selv vi har en dejlig legeplads, omkrandset af masser af træer og mulighed for forskellige lege. Vi har de sidste par år (2020-2022) brugt penge på at udvikle på flere muligheder for at være i mindre rum på legepladsen, med bl.a. en multihytte og et område med kunstgræs. Det er fælles legeplads for vuggestue og børnehave, hvilket nydes af både store og små, da der er flere søskende i huset.

I det daglige benytter vi os af de grønne områder der er i nærheden. Især Københavns Skolehaver som ligger lige ovre på den anden side af cykelstien er vi glade for at benytte. Her kan man komme til forløb eller blot komme på besøg, måske sætte sig om et bål, se hvad dyrelægen gør når hun tilser hønsene eller få vist hvordan man faktisk bygger et bål.